Postări populare

sâmbătă, 9 aprilie 2011

CREZUL-Articolul8

                SI INTRU DUHUL SFANT, DOMNUL DE VIATA FACATORUL,
      CARE DIN TATAL PURCEDE, CEL CE IMPREUNA CU TATAL SI CU FIUL
                 ESTE INCHINAT SI MARIT,CARE A GRAIT PRIN PROROCI

   Duhul Sfant este Dumnezeu adevarat,ca si Tatal si Fiul,pentru ca purcede din Insasi fiinta Tatalui,are aceleasi insusiri dumnezeiesti ca si Tatal si Fiul si Lui i se aduce aceeasi inchinare ca Tatalui si Fiului
Sfantul Duh este intru totul egal cu Tatal si vu Fiul, fiind ca si Ei vesnic, atotputernic atotstiutor,pretutindeni de fata. Sfantul Duh este de o fiinta cu Tatal si cu Fiul,precum si Fiul este in Tatal si in Sfantul Duh si Tatal in Fiul si in Sfantul Duh. Toti trei au o singura fiinta, vointa,putere si slava,o singura dumnezeire,aratata in trei ipostasuri, sunt un singur Dumnezeu in trei Persoane,asa cum soarele are disc,raza si lumina,dar e un singur soare
   Duhul Sfant este "Domn de viata facator",pentru ca impreuna cu Tatal si cu Fiul creeaza si stapaneste toate si indeosebi, pentru ca da oamenilor viata duhovniceasca, impartasindu-le prin Sfintele Taine harul dumnezeiesc castigat de Mantuitorul,ii curateste, pregatindu-i astfel pentru viata vesnica. Si tot Duhul Sfant da, pentru viata bineplacuta a lui Dumnezeu,felurite daruri,precum:intelepciunea,intelegerea,sfatul,taria(barbatia),cunostinta(evlavia,cucernicia), frica de Dumnezeu
   Duhul Sfant a vorbit prin proroci. El a insuflat pe Sfintii scriitori ai Sfintelor Scripturi sa inteleaga cele dumnezeiesti descoperite, sa le scrie si sa le vesteasca fara greseala
   Duhul Sfant purcede de la Tatal. Asa ne-a descoperit Insusi Fiul lui Dumnezeu intrupat, asa invata si intreaga Sfanta Traditie, anume ca Duhul Sfant e din Tatal, dar nu prin nastere ca Fiul, ci prin purcedere Ce este insa purcederea si prin ce se deosebeste ea de nastere, Biserica nu ne spune.Duhul Sfant e Cel ce a umplut de viata cele facute la inceput si avea sa le umple de o viata tot mai bogata Si El e Cel ce umple de viata si de tot mai multa viata pe cei mantuiti din stricaciune si din moarte de catre Iisus Hristos "Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor"(Facerea 1,2) dupa ce au fost facute,ca sa puna viata in materie Si  Duhul Sfant S-a coborat in ziua Cincizecimii peste lume, prin Apostoli, dand nastere Bisericii, Numai unde sufla Duhul se naste viata si viata cea noua(Ioan 3,6 si 8) "Duhul este cel ce da viata"(Ioan 6,63)
   Darurile si roadele Sfantului Duh sunt asa de multe, ca nu se pot numara, pentru ca bogatia Duhului e nesfarsita, iar trebuintele oamenilor, insusirile lor naturale si masura in care pot primi pe Duhul Sfant se deosebesc de la persoana la persoana. De accea, unl si acelasi Duh Sfant sau har are nesfarsite numiri" Eu sunt cuprins de spaima, zice Sfantul Grigorie Tologul, cand ma gandesc la bogatia numirilor: Duhul  lui Dumnezeu,Duhul lui Hristos,Duhul infierii. El ne reface in Botez si in Inviere. El sufla unde vrea. El e izvorul luminii si al vietii El face din mine o biserica. El ma indumnezeieste. El ma desavarseste.El premerge Botezul si El este cerut dupa Botez. Tot ce face Dumnezeu, El face. El Se impartaseste in limbi de foc si inmulteste darurile. El face predicatori, pastori,dascali"
  Duhul Sfant este numit Domnul de viata Facatorul, intrucat El e Cel ce a umplut de viata cele facute la inceput si Cel ce umple de tot mai multa viata pe cei mantuiri din sricaciune si din moarte de catre Iisus Hristos. Cand marturisim ca a grait prin proroci, adeverim ca Duhul Sfant a pregatit omenirea pentru venirea Mantuitorului, aducand lucrarea dumnezeiasca a luminarii in mintea prorocilor. Tot Duhul Sfant este Cel Care ne uneste cu Hristos prin harul dumnezeiesc. De aceea se spune ca ne mantuim prin har, sau ne unim cu Dumnezeu prin har, sau ne indumnezeim. Omul nu se poate mantui fara har(Ioan, 15,5; Efeseni 2,8) Harul mantuitor este unul singur si el se da tuturor; e o bogatie nesfarsita de lumina si de putere dumnezeiasca, din care primeste fiecare cat poate Aceasta bogatie de raze ale aceluiasi izvor se numeste dar , sau daruri ale Duhului sau Duhuri, caci Duhul lucreaza, iar efectele produse in om se numesc roade ale Duhului Sfant Unele dintre aceste daruri sunt cu totul deosebite si neobisnuite(cum ar fi darul prorociei, al vindecarilor) dandu_se in cazuri cu totul rare; ele se numesc charisme.Darurile si roadele Sfantului Duh sunt insa nenumarate







 







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu