Postări populare

miercuri, 5 februarie 2014

Omul superior si omul sfant

Relatia Cer(Univers) - Om este o necesitate a unitătii , a armoniei . Confucius (551-479 i.e.n),cel mai mare ganditor, om politic si pedagog al natiunii chineze, crede ca "cerul si omul formeaza un tot", iar această idee este preluată si dezvoltata de Meng Zi și de alți confucianisti. Omul este o celulă a Universului și așa cum acesta urmeaza niste legi cosmice determinate, nici omul nu poate actiona arbitrar. Subiectivismul omului trebuie sa tina  seama de realitatile obiective. Actiunea intre limitele acestora se traduce prin succes. Incalcarea lor duce la pierderi. Schimbările din natură sunt obiective.  Omul nu le poate domina, dar le poate copia pentru fixarea normelor proprii de convietuire.
Conceptia confucianistă prezinta omul ideal, pentru că omul nu este perfect de la natură- perfectionarea depinde de străduințele fiecăruia Omul ideal este desemnat prin doi termeni-omul superior și omul sfânt.
Omului superior îi sunt atribuite patru calităti morale: omenie,dreptate, conduită ceremonioasă și întelepciune.
Omul sfănt  se deosebește de ceilalti în primul rând prin cunoastere, în al doilea rând prin omenie, deci este omul cu o largă cunoastere, omul de viziune.
Oamenii trebuie sa tindă către aceste 2 trepte ale modelului ideal, iar calea recomandată este perfecționarea spirituală, explicată  prin felul cum actioneaza omul superior. Perfectionarea nu este pentru sine, ci are în vedere îmbunatatirea vietii, înfrumusetarea lumii, prin vorbă și faptă "Vorbele odată rostite influenteazș oamenii; ceva înfăptuit aproape se vede și la distantă. Vorbele și actiunile sunt instrumente ale omului superior, pentru a mișca cerul și pământul, poate el sa fie imprudent? Confucius a spus: "Iată cum apar necazurile-vorbele sunt prima treaptă"
Legat de acest subiect, si renumitul bioterapeut Valeriu Popa a spus:"Tineti minte: Tot ceea ce facem de la gând,privire,gest,vorbă,faptă, se înregistrează undeva, în finitul care ne inconjoară și când plecăm din viată ne întalnim cu noi, fiind direct răspunzători pentru tot ceea ce am făcut"
Orice lucru dus la extrem se transformă în contrariul său, deoarece calea cerului presupune corectitudinea și este neiertătoare. Pentru Confucius, omul politic ideal este acela de o înaltă tinută morală.
La baza succesului stă învățătura, autoperfectionarea individuală ,valoarea spiritului inventiv,a activitatii creatoare. Stagnarea nu este proprie vietii, ci numai transformarea perpetuă asigură prosperitatea si succesul. Principiul universal al miscarii perpetue, al dezvoltării fără oprire a oricărui fenomen, implică deci perfecționarea spirituală a omului. De ce? Pentru că omul este întai spirit iar acesta conduce trupul(faptele).
Perfectionarea omului poate fi intelectuală și morală. Dacă cea intelectuală nu e obligatorie și chiar posibilă pentru fiecare om, perfectionarea morală însă e absolut obligatorie și pentru ca această atitudine este în concordantă  cu armonia,cu legea universală a Iubirii neconditionate
Dar despre evolutia spirituala ne vom referi in articolul urmator

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu