Postări populare

vineri, 18 februarie 2011

DUMNEZEU-FIUL

INTRUPAREA –PROFETIE SI IMPLINIRE

   Planul lui Dumnezeu de a-I salva pe cei ce s-au instrainat de sfatul  Sau  intelept(Ioan 3.16 ; 1 Ioan 4,9) a demonstrat iubirea  si indurarea Sa. In acest plan,Fiul a fost »cunoscut mai inainte de intemeierea lumii «  ca jertfa pentru pacat, ca singura nadejde a neamului omenesc(1 Petru 1,19.20) El avea sa ne aduca inapoi la Dumnezeu si sa ne ofere eliberarea prin nimicirea lucrarilor  celui rau(1 Petru 3,18 ; Matei 1,21 ;1 Ioan 3,8)
Pacatul i-a desprins pe Adam si Eva de Izvorul vietii si aceasta ar fi trebuit sa aiba ca rezultat moartea lor imediata Dar,in armunie cu planul facut  in « consiliul pacii »,inca inainte de intemeierea lumii(1 Petru 1,20.21),Fiul s-a interpus intre omul pacatos si dreptatea divina, facandu-se punte peste abis si oprind actiunea mortii Inainte de cruce chiar,harul Sau a tinut in viata fiintele omenesti cazute si le-a asigurat mantuirea. Pentru a ne putea reface pe deplin,ca fii si fiice ale lui Dumnezeu,El a trebuit sa devina om.

O ILUSTRARE PROFETICA A  MANTUIRII

   Dupa ce pacatul a infestat creatia,Dumnezeu a instituit sistemul jertelor pentru a ilustra misiunea asteptatului Mantuitor(Geneza 4,4),Acest sistem cu trimiteri simbolice exemplifica modul in care Dumnezeu-Fiul avea sa invinga pacatul
Din cauza pacatului, neamul omenesc statea in fata mortii(Geneza 2,17; 3,19; 1 Ioan 3,4) In infinita-I iubire, Dumnezeu l-a dat ins ape Fiul Sau, “pentru ca oricine crede in El sa nu piara,ci sa aiba viata vesnica »(Ioan 3,16) Ce act maret al gratiei  divine ! Dumnezeu-Fiul cel vesnic a platit singur,in mod ispasitor,pedeapsa pentru pacat, astfel incat El sa ne ofere iertarea si impacarea cu Dumnezeu.
Isaia a profetizat ca Mesia va veni ca un prunc de parte barbateasca  si ca va avea atat natura divina cat si natura umana Nasterea acestei persoane  divino-umane avea sa fie supranaturala ; »Iata, fecioara va ramane insarcinata,va naste un fiu si-i va pune numele Emanuel(Dumnezeu este cu noi) » (Isaia 7,14)
Lucrarea Lui  este exprimata  in cuvintele « Duhul  Domnului Dumnezeu este peste ,Mine,caci Domnul M-a uns sa aduc vesti bune celor nenorociti ; El M-a trimis sa vindec pe cei cu inima zdrobita,sa vestesc robilor slobozenia si prinsilor de razboi izbavirea,sa vestesc un an de indurare Al Domnului si o zi de razbunare  a Dumnezeului nostru,sa mangai pe toti cei intristati » (Isaia 61,1.2 ; Luca 4,18.19)
In mod surprinzator, Mesia avea sa fie respins. EL avea sa  fie infatisat “ca un Lastar   care iese dintr-un pamant uscat » N-avea  nici frumusete,nici stralucire care sa ne atraga privirile si infatisarea Lui n-avea nimic care sa ne placa...Dispretuit si parasit de oameni, om al durerii si obisnuit cu suferinta...si  noi nu l-am bagat in seama » (Isaia 53,2-4)
Un prieten apropiat urma sa-L tradeze pentru treizeci de arginti(Zaharia 11,12). In timpul judecarii Sale,avea sa fie scuipat si batut(Isaia 50,6) Aceia care Il crucificau aveau sa traga la sorti pentru hainele pe care le purta(Psalmi 22,18) Nici unul din oasele sale nu avea sa fie zdrobit(Psalmi 34,20), dar coasta avea sa-I fie strapunsa9Zaharia 12,10) In suferintele Sale, El nu urma sa se opuna, ci, »ca o oaie muta inaintea celor ce o tund, n-a deschis gura » (Isaia 53,7)

IDENTIFICAREA MANTUITORULUI

.    Numai Isus Hristos a implinit aceste profetii  Scriptura  traseaza genealogia Sa de la Avraam,numindu-Lfiul lui Avraam(Matei(1,1), iar Pavel afirma ca fagaduinta facuta lui Avraam si semintiei sale a fost implinita in Hristos(Galateni 3,16) Titlu mesianic de « Fiul lui David » LUI I-a fost acordat El a fost identificat Mesia cel profetizat,Cel care urma sa ocupe tronul lui David(Faptele apostolilor 2,29.30)
Nasterea lui Isus a fost supranaturala Fecioara Maria »s-a aflat insarcinata de la Duhul Sfant »(Matei 1,18-23) Un decret roman a adus-o la Betleem,locul de nastere profetizat(Luca 2,4-7)
    Unul dintre numele lui Isus a fost Emanuel, sau « Dumnezeu cu noi », nume care a reflectat natura Sa divino-umana si a ilustrat identificarea lui Dumnezeu cu neamul omenesc(Matei 1,23) Numele Sau obisnuit ,Isus, scoate in evidenta misiunea Sa de Mantuitor :Si-i vei pune numele Isus, pentru ca  El va mantui pe poporulLui de pacatele sale »(Matei 1,21)
Cu toate acestea ,cu putine exceptii,El n-a fost recunoscut ca Mantuiror al lumii. Spre sfarsitulcelor trei ani si jumatate de misiune mantuitoare a Domnului Hristos,Iuda Iscarioteanul,unul dintre ucenicii Sai ,L-a vandut(Ioan 13,18 ;18,2) pentru treizeci de arginti(Matei(26,14.15) In loc sa opuna rezistenta,El i-a mustrat pe ucenicii Sai ,pentru ca au incercat sa-L apere(Ioan(18 ,4-11)
Desi nevinovat,Domnul a fost scuipat,batut,judecat,condamnat la moarte si crucificat(Matei 26,67 ; Ioan 19,1-16 ;Luca 23,14,15) Soldatii au tras la sorti pentru camasa Lui(Ioan 19,23,24) In timpul crucificarii Sale ,nici unl din oasele Lui nu a fost zdrobit(Ioan 19,32,33,36) si dupa ce a murit,soldatii I-au strapuns coasta cu o sulita(Ioan 19.34.370

TIMPUL SLUJIRII SI A MORTII SALE

Cu cinci veacuri in urma,prin profetul Daniel,Dumnezeu anuntase timpul exact al inceputului lucrarii lui Hristos,precum si timpul mortii Sale.Spre incheierea celor saptezeci de ani ai captivitatii lui Israel in Babilon, Dumnezeu i-a spus lui Daniel ca a atabilit pentru poporul iudeu si pentru Ierusalim o perioada de proba de saptezeci de saptamani
Venirea lui Mesia urma sa aiba loc dupa « sapte saptamani » plus :saizeci si doua de saptamani », adica un total de saizeci si noua de saptamani de la « darea poruncii pentru zidirea din nou a Ierusalimului »Daniel 9,25) Dupa saizeci si noua de saptamani, Mesia(Unsul) « va fi starpit si nu va avea nimic(Daniel 9,26)-o referire la moartea Sa ispasitoare El avea sa moara in mijlocul celei de-a saptezecea saptamani,cand urma  sa faca «  sa inceteze jertfa si darul de mancare »(Daniel 9,27)
Cheia intelegerii timpului profetic se afla in principiul biblic : o zi profetica =un an calendaristic(Numeri 14,34) In armonie cu acest principiu  ,cele  70 de saptamani reprezinta 490 de ani calendaritici Daniel declara ca aceasta perioada avea sa inceapa  cu :darea poruncii pentru zidirea din nou a Ierusalimului ,decretul respectiv fiind emis in cel de-al saptelea an al imparatuui persan Artaxerxe si a devenit activ in toamna anului 457 i .Hr(Ezra 7,8,12-26 ;9,9).In conformitate cu profetia,dupa483 ani(69 sapt profetice)de la promulgarea decretului,Mesia avea sa vina 483 de ani,icepand din anul 457 i Hr., ne duce pana in toamna anului 27 d.Hr ,cand Isus a fost botezat si Si-a inceput activitatea publica Acceptand aceste date,Gleason Archer declara ca aceasta a fost »cea mai remarcabila exactitate in indeplinirea unei astfel de profetii stravechi .Numai Dumnezeu putea profetiza despre venirea Fiului Sau cu o precizie atat de uimitoare ; acest fapt depasesete orice explicatie rationalista »
La botezul Sau in Iordan, Isus a fost uns cu Duhul Sfant si a primit recunoasterea lui Dumnezeu ca Mesia(in ebraica) sau « Hristos in  « ( greaca) , ambele insemnand « Cel Uns »(Luca3,21,22)
Cand Isus a spus : »S-a implinit vremea »(Marcu 1,15), El S-a referit  la implinirea acestui timp profetic   Exact la timpul profetizat,in timpul sarbatorii Pastelui,Mesia Si-a dat viata pentru pacat.Intr-adevar,spune apostolul Pavel,: »Hristos,Pastele nostru,a fost jertfit »(1Corintieni 5,7).Aceasta uimitoare exactitate a timpului profetic ne da una dintre cele mai puternice dovezi ale adevarului istoric fundamental, ca Isus  Hristos este Mantuitorul lumii,Cel de mult profetizat

INVIEREA MANTUITORULUI

     Biblia a profetizat nu numai moartea Mantuitorului,ci si invierea Sa. David spunea : »Sufletul lui nu va fi lasat in locuinta mortilor si trupul Lui nu va vedea putrezirea »(Faptele apostolilor 2,31) Desi Hristos a inviat si pe altii dintre cei morti(Marcu 5,35-42 ; Luca 7,11-17 ; Ioan 11),propria-I inviere a demonstrat puterea din spatele declaratiei Sale,ca El este Mantuitorul lumii : « Eu sunt invierea si viata,Cine crede in Mine ,chiar daca ar fi murit,va trai Si oricine traieste si crede in Mine  nu va muri niciodata »(Ioan 11,25.26)
Dupa invierea Sa ,El a declarat : « Nu te teme ! Eu sunt Cel dintai si Cel de pe urma,Cel viu.Am fost mort si iata ca sunt viu in vecii vecilor. Eu tin cheile mortii si ale Locuintei mortilor » (Apocalipsa 1,17.18)

CELE DOUA NATURI ALE LUI ISUS HRISTOS

     « Cuvantul S-a facut trup si a locuit printre no i( Ioan 1,14)
Intruparea lui  Dumnezeu_Fiul este o taina Scriptura numeste manifestarea lui Dumnezeu in trup ca fiind “taina evlaviei” (1 Timotei 3,16) Cu mult mai presus decat oricare dintre ingeri, egalul lui Dumnezeu-Tatal in demnitate sis lava, Domnul Hristos S-a umilit pana acolo, incat sa poarte  haina naturii omenesti
Cu greu poate cineva sa priceapa  insemnatatea  acestei sfinte taine si aceasta numai prin iluminarea Duhului Sfant. In incercarea  de a intelege intruparea,este bine sa ne aducem aminte ca « lucrurile ascunse sunt ale Domnului, Dumnezeului nostru, iar lucrurile descoperite sunt ale noastre si ale copiilor nostri,pe vecie... »(Deuteronomul 29,29)
Isus Hristos este Dumnezeu adevarat Care este dovada ca Isus Hristos este divin ? Ce intelegere a avut isus despre Sine ? Au recunoscut oamenii divinitatea Lui ?

ATRIBUTELE DIVINITATII SALE

     El este atotputernic. El a spus ca Tatal I-a dat « toata  puterea... in cer sip e pamant(Matei 28,18;Ioan 17,2)
    El este atotcunoscator In El,spunea Pavel, “sunt ascunse toate comorile intelepciunii si ale stiintei”(Coloseni 2,3)

   Isus a afirmat omniprezenta Sa, dand asigurarea: “Si iata ca Eu sunt cu voi  in toate zilele,pana la sfarsitul veacului »(Matei 28,20) :Caci acolo unde sunt doi sau trei adunati in Numele Meu, sunt si Eu in mijlocul lor”(Matei 18,20) Epistola catre evrei confirma imuabilitatea Sa , declarand: “Isus Hristos este acelasi ieri si azi si in veci” (Evrei 13,8)
   Existenta prin Sine Insusi a pretins-o  atunci cand a spus ca are :viata in Sine”(Ioan 5,26) Declaratia lui Hristos, “Eu sunt invierea si viata”(Ioan 11,25),afirma  ca in El viata este “neamprumutata si nederivata”

   Sfintenia este o parte a naturii Sale Ingerul i-a spus Mariei;”Duhul Sfant Se va pogori peste tine si puterea Celui Prea Inalt te va umbri Daceea Sfantul care Se va naste din tine va fi chemat Fiul lui Dumnezeu”(Luca(1,35)


   El  este iubire « Noi am cunoscut dragostea Lui », scria Ioan «  prin aceea ca El  si-a dat viata pentru noi »(1Ioan 3,16)
   El  este vesnic Pavel dateaza existenta Sa « mai inainte de toate lucrurile »(Coloseni 1,17) si Ioan este de acord cu aceasta ,spunand : « El era la inceput cu Dumnezeu. Toate lucrurile au fost facute  prin El  si nimic din ce a fost  facut  n-a fost facut fara El »(Ioan 1,2,3)

PUTEREA SI PREOGATIVELE SALE DIVINE

   Lucrarile lui Dumnezeu sunt atribuite lui Isus. El este atat Creator(Ioan 1,3 ; Coloseni 1,16), cat si Sustinator,caci »toate se tin prinEl(Coloseni 1 1,17 ;Evrei 1,3) Cu glasul lui ,El Ii poate invia chiar si pe cei morti(Ioan 5,28.29) si va judeca lumea la sfarsitul timpului (Matei 25,31.32) El iarta pacatele(Matei 9,6 ; Marcu 2,5-7)

Numele Sale divine
   Numele Sale descopera natura Lui divina. Emanuel inseamna « Dumnezeu este cu noi »(Matei 1,23) Atat cei credinciosi cat si demonii Ise adreseaza, numindu-L Fiul lui Dumnezeu(Marcu 1,1 ;Matei 8,29 Numele sacru al lui Dumnezeu din Vechiul Testament,Yehova Ii este acordat Domnului Isus

Divinitatea Sa recunoscuta
   Ioan Il descrie pe Isus ca fiind Cuvantul divin,care « S-a facut trup(Ioan 1,14) Toma iil recunoaste pe Hristos cel inviat  ca fiind « Domnul meu si Dumnezeul meu(Ioan 20,28) Pavel se refera la El ca la Unul care este « mai presus de toate lucrurile,Dumnezeu binecuvantat in veci »(Romani 9,5)
Marturia Lui Insusi


  
  Marturia Lui Insusi       Hristos a declarat ca este egalul lui Dumnezeu El se identifica pe Sine  cu marele EU SUNT,Dumnezeul Vechiului TestamenT(Ioan 8,58) El il numea pe Dumnezeu, »Tatal MEU », in loc de ‘Tatal nostru »(Ioan 20,17, iar atunci  cand a declarat : Eu si Tatal una suntem(Ioan 10,30), sustinea ca era «  de o substanta  cu Tatal,avand aceleasi atribute »

Egalitatea cu Dumnezeu confirmata
   Egalitatea Sa cu Dumnezeu-Tatal este luata ca atare in formula botezului(Matei 28,19),in sfatul dat de Domnul Hristos inainte de despartirea Sa de ucenici(Ioan 14,16) si in prezentarea facuta  de Pavel darurilor spirituale(1Corintieni 12,4-6. Scriptura Il descrie pe Hristos ca fiind « oglindirea slavei lui Dumnezeu » si « intiparirea Fiintei Lui »(Evrei 1,3 Atunci cand Is-a cerut sa-L descopere pe Dumnezeu-Tatal, Isus a raspuns : « Cine M-a vazut pe  Mine a vazut pe Tatal(Ioan 14,9)

Natura Sa divina , o necesitate

   Domnul Hristos a impacat neamul omenesc cu Dumnezeu
Oamenii au nevoie de o perfcta descoperire a caracterului lui Dumnezeu,ca ei sa poata dezvolta o relatie personala cu El. Hristos satisface aceasta nevoie , desfasurand inaintea lor slava lui Dumnezeu(Ioan 1,14) « Nimeni n-a vazut vreodata pe Dumnezeu ; singurul Lui Fiu, care este in sanul Tatalui,Acela L-a facut cunoscut(Ioan 1,18)
In totala dependenta de Tatal (Ioan 5,300,Hristos a folosit puterea Sa divina pentru a descoperi  iubirea lui Dumnezeu Cu puterea divina ,El s-a descoperit pe Sine ca Mantuitorul cel milostiv si iubitor ,trimis de Tatal  ca sa vindece ,sa refaca si sa ierte  pacatele(Luca 6,19 ; Ioan 2,11 ;5 1-15,36 ; 8,3-11 ; 11,41-45 ;14,11 Cu toate acestea ,El niciodata nu a savarsit vreo minune  pentru a Se cruta de necazurile si suferintele pe care oamenii le-ar indura daca ar trai in imprejurari asemanatoare
Isus hristos este’una in natura,in caracter si in planuri cu Dumnezeu-tatal » El este Dumnezeu adevarat si om adevarat Sfanta Scriptura da marturie despre faptul ca,pe langa natura Sa divina,Hristos are si natura omeneasca Acceptarea acestei doctrine este cruciala Oricine marturiseste ca Isus Hristos a venit in trup este de la Dumnezeu » si oricine nu  marturiseste acest lucru »nu este de la Dumnezeu » (1Ioan 4,2.3) Nasterea in trup omenesc a lui Hristos, dezvoltarea Sa ulterioara,caracteristicile si marturia Sa personala sunt tot atatea dovezi despre natura Sa umana.

Cracteristicile Sale omenesti

Hristos trebuia intr-adevar sa fie om ; aceasta facea parte din misiunea Sa In toate lucrurile,HRISTOS a fost facut »asemenea «  celorlalte fiinte omenesti(Evrei 2,17)Natura Sa omeneasca poseda aceleasi particularitati mintale si fizice ca si restul omenirii :foamea,setea,oboseala si framantarea9Matei 4,2 ;Ioan 4,6 ; 19,28)Adesea era tulburat si indurerat si chiar a plans(Matei26,38 ;Luca 19,41 Viata Sa de rugaciune exprima deplina  Sa dependenta de Dumnezeu(Matei 26,39-44 ;Luca  5,16 ; 6,12)
Isus a parcurs experienta mortii (Ioan 19,30,34). El a inviat, nu ca un spirit,ci ca un corp(Luca 24,36-43)

Pute pacatui Hristos ?     Crestinii difera in raspunsul pe care il dau la intrebarea daca Isus Hristos putea pacatui sau nu Filip schaff considera : »Daca eL(Hristos) ar fi fost inzestrat de la inceput cu imposibilitatea absoluta de a pacatui,atunci El n-ar fi fost un om adevarat si nici un model vrednic de urmat ; Sfintenia Sa,in loc de a fi actul porpriei Sale  realizari si un merit autentic, ar fi fost un dar intamplator sau exterior, iar ispitirea Sa un spectacol ireal »

Natura fara pacat a lui Isus Hristos Este de la sine inteles ca natura divina a lui Isus era fara pacat. Dar ce putem spune despre natura Sa umana/ Biblia infatiseaza natura umana  a lui Hristos ca fiind fara pacat Nasterea Sa a fost supranaturala.El a fost conceput de catre Duhul Sfant(Matei(1,20) El a luat asupra Sa natura omului,in starea ei cazuta,purtand urmarile pacatului, dar nu pacatosenia ei. El a fost una cu neamul omenesc,cu exceptia pacatului.
Domnul Isus a luat asupra Sa natura noastra cu  toate scaderile si predispozitiile ei ,dar El a fost liber de coruptie sau de stricaciunea ereditara si liber de pacatul faptuit Nici una din avalansele ispitelor n-a putut infrange credinciosia Sa fata de Dumnezeu
El nu s-a rugat : « Tata, iarta-ma ! »,  „Tata iarta-i”! (Luca 23,34) In timp ce natura Sa omeneasca  a fost ispitita  i toate lucrurile in care natura omeneasca este ispitita,El niciodata n-a pacatuit
Intr-adevar , Isus este exemplul uman cel mai inalt si cel mai sfant El este fara pacat si ,in tot ce a savarsit, El a demonstrat desavarsirea Intr-adevar , El a fost exemplul perfect de om lipsit de pacat

Necesitatea luarii naturii umane de catre Domnul Hristos Sfanta Scriptura ne da diferite motive pentru care Hristos a trebuit sa ia asupra Sa natura umana
   a.Pentru a fi Marele Preot al neamului omenesc. Isus, Mesia ocupa pozitia de Mare Preot, sau Mijlocitor intre Dumnezeu si om(Zaharia 6,13 ; Evrei 4,14-16)
   Aceasta functie cerea natura umana , Isus Hristos a indeplinit cerintele :
     1El putea fi « ingaduitor cu cei nestiutori si rataciti,fiindca si El era cuprins de slabiciune »Evrei 5,2)
  2 El este « milos si vesnic de incredere », pentru ca,,in toate lucrurile, « :a trebuit  sa Se asemene fratilor Sai »(Evrei 2,17)
  3. El « poate sa vina  in ajutorul celor ce sunt ispititi », pentru ca « El Insusi a fost ispitit in ceea ce a suferit »(Evrei 2,18)
  4. El simte cu cei slabi, pentru ca « in toate lucrurile, a fost ispitit ca si noi ,dar fara pacat »(Evrei 4,15)
b. Pentru a salva si cea mai decazuta persoana .Pentru a-i intalni pe oameni acolo unde se afla si pentru a-i salva pe cei fara speranta El a coborat pana la nivelul unui slujitor, al unui rob(Filipeni 2,7)
c.Pentru a-SI da  viata ca sa ispaseasca pacatele lumii. Natura divina a lui Isus Hristos nu putea sa moara .Pentru a muri,Hristos trebuia sa aiba o natura umana El a devenit deci om si a platit pentru noi plata pacatului, care este moartea(Romani 6,23 ;1Corintieni 15,3) Ca fiinta omeneasca, El a gustat moartea pentru fiecare dintre noi(Evrei 2,9)
d. Pentru a fi exemplul nostru, aratand cum ar trebui sa traiasca oamenii, Hristos trebuia sa traiasca o viata fara pacat El a spulberat mitul ca omul nu poate asculta de Legea lui Dumnezeu si ca nu poate castiga biruinta asupra pacatului El a demonstrat ca este posibil pentru om sa fie credincios si sa se supuna vointei lui Dumnezeu. Acolo unde primul Adam a cazut, al doilea Adam a castigat biruinta asupra pacatului si asupra lui Satana si a devenit atat Mantuitorul, cat si Exemplul nostru desavarsit. Cu ajutorul Sau, biruinta Lui poate fi si a noastra(Ioan 16,33)

UNIREA CELOR DOUA NATURI

   Persoana  lui Isus Hristos are doua naturi : divina si umana El este Dumnezeu-om.Dar sa retinem ca intruparea cerea  ca  Fiul cel vesnic al lui Dumnezeu sa ia asupra Sa natura umana si nicidecum ca omul Isus sa  obtina divinitatea Miscarea este de la Dumnezeu spre om si nu de la om spre Dumnezeu In Isus aceste doua naturi s-au contopit intr-o singura persoana
Pluralitatea evocata de  Treimea divina nu se repeta in cazul lui Hristos Biblia il descrie pe Isus ca fiind o singura persoana si nicidecum doua Dubla natura a lui Hristos nu este compusa dintr-o putere sau influenta divina abstracta, ce este legata de natura Sa omeneasca

Necesitatea unirii celor doua naturi
   O intelegere a interrelatiilor dintre cele doua naturi ale lui Hristos ne da o viziune edificatoare asupra misiunii lui Hristos si a propriei noastre mantuiri :

  1. Pentru a-i impaca pe oameni cu Dumnezeu

  Numai un Mantuitor divino-uman putea sa aduca mantuirea   La intrupare, Hristos a luat asupra Sa natura umana Prin meritele sangelui unui Dumnezeu-om, cei credinciosi pot fi partasi la natura divina(2Petru 1,4)
Scara din visul lui Iacov Il simbolizeaza pe Hristos venind la noi acolo unde ne aflam El a luat asupra Sa natura umana si a biruit, pentru ca noi, facandu-ne partasi la natura Sa, sa putem deveni biruitori
Unirea naturilor divina si umana face eficienta jertfa ispasitoare a Domnului Hristos.Viata fara pacat a unei fiinte umane,sau chiar a unui inger, nu putea face ispasire pentru pacatele neamului omenesc Numai Creatorul divino-uman putea rascumpara omenirea

   2.Pentru a acoperi divinitatea cu natura umana

   Domnul Hristos Si-a acoperit divinitatea cu haina naturii umane, lasand la o parte slava cereasca si maiestatea Sa, astfel incat pacatosii sa fie in stare sa ramana in viata in prezenta Sa,fara sa fie nimiciti. Desi era ica Dumnezeu,El nu li Se  infatisa ca Dumnezeu(Filipeni 2,6-8)

   3.Pentru a trai biruitor
  Doar natura umana  a Domnului Hristos n-ar fi putut suporta niciodata puternicile inselaciuni ale lui Satana  Hristos a fost in stare sa biruiasca pacatul, pentru ca : »in El locuieste trupeste toata plinatatea Dumnezeirii »(Coloseni 2,9).Sprijinandu-Se in totul pe Tatal(Ioan 5,19.30 ; 8,28).  « puterea Sa divina combinata cu natura Sa umana, a castigat in favoarea omului o biruinta vesnica »
Experienta Domnului Hristos, de traire a unei vieti de biruita, nu este privilegiul Sau exclusiv. El n-a exercitat nici o putere pe care omul sa n-o poata exercita.Si noi putem fi « plini de toata plinatatea lui Dumnezeu’(Efeseni 3,19) Prin puterea divina a Domnului Hristos, noi putem avea acces la « tot ce priveste viata si evlavia »(2Petru 1,3)
Promisiunea Domnului Hristos este una de biruinta : »Celui ce va birui ii voi da sa sada cu Mine pe scaunul Meu de domnie, dupa cum si Eu am biruit si am sezut cu Tatal Meu pe scaunl Lui de domnie »   (Apocalipsa 3,21)

FUNCTIILE DOMNULUI HRISTOS
   Slujba de profet,de preot si de imparat erau chemari speciale,cerand,in general,un serviciu de consacrare,prin ungere(1Imparati 19,16 ;Exod 30,30,2Samuel 5,3) Mesia care avea sa vina, Unsul lui Dumnezeu, avea sa implineasca,spuneau profetii,toate aceste trei slujbe.Domnul Hristos Si-a dus la indeplinire  lucrarea de Mijlocitor intre Dumnezeu si noi prin functiile de profet,preot si imparat.Hristos-Profetul a vestit vointa lui Dumnezeu fata de noi Hristos-Preotul ne-a reprezentat inaintea lui Dumnezeu si ni l-a reprezentat pe Dumnezeu, iar Hristos-Imparatul exercita autoritatea plina de dreptate si de indurare, a lui Dumnezeu, peste poporul Sau

Domnul Hristos-Profetul
   Dumnezeu i-a descoperit lui Moise lucrarea profetica a Domnului Hristos ; » Le voi ridica din mijlocul fratilor lor un prooroc ca tine, voi pune cuvintele mele in gura lui si el le va spune ce-i voi porunci eu » (Deuteronomul 18,18). Contemporanii Domnului Hristos au recunoscut implinirea acestei porunci(Ioan 6,14 ;7,40 ;Faptele apostolilor( 3,22.23)
   Isus s-a numit pe Sine ‘profet »(Luca 13,33) El a predicat cu autoritate profetica(Matei 7,29) principiile imparatiei lui Dumnezeu (Matei,cap.5-7 ;22,36-40) si a descoperit viitorul(Matei 24,1-51 ; Luca 19,41-44)
   Mai inainte de intruparea Sa, Hristos i-a umplut pe scriitorii Bibliei cu Duhul Sau si le-a dat profetii despre suferintele Sale si despre slava ce ava sa urmeze(1Petru 1,11 Dupa inaltarea Sa, El a continuat sa li Se descopere oamenilor.Scripturile spun ca El i-a  dat » marturia »(« duhului prorociei ») ramasitei Sale credincioase(Apocalipsa 12,17 ;19.10 )

Domnul Hristos-Preotul

   Un juramant divin stabileste in mod categoric preotia lui Mesia : »Domnul a jurat si nu-I va parea rau : Tu esti preot in veac,in felul lui  Melhisedec »Psalmi 110,4) Hristos n-a fost un descendent a lui Aron.Asemenea lui Melhisedec,dreptul Sau la preotie venea prin numire divina(Evrei 5,6,10)Preotia Sa mijlocitoare are doua faze : o faza pamanteasca si o faza cereasca
Ratau,asadar,spre moartea ispasitoare
   Preotia pamanteasca a lui Hristos
   Rolul preotului la altarul arderii- de- tot simboliza lucrarea pamanteasca a Domnului Hristos. Isus Hristos era,in mod desavarsit,calificat pentru slujba de preot
Lucrarea preotului era aceea de a-l impaca pe omul gresit cu Dumnezeu,prin sistemul jertfelor(Leviticul 1,4 ;4,29,31,35 ; 5,10 16,6 ; 17,11) In felul acesta,jertfa continua de pe  altarul-arderii-de-tot simboliza posibilitatea continuei ispasiri Aceste sacrificii nu erau suficiente Ele nu-i puteau face perfecti pe cei ce le aduceau,nu le lua pacatele si nici nu le aduceau o constiinta curata(Evrei 9,9 ; 10,1-4) Vechiul Testament spune ca Mesia Insusi va lua locul acestor animale de jertfa(Psalmi 40,6-8 ; Evrei 10,5-9) Aceste sacrificii aratau,u,asadar,spre moartea ispasitoare si suferintele Domnului Hristos,Mantuitorul »El, Mielul lui Dumnezeu, S-a facut pacat pentru noi ; S-a facut blestem pentru noi ; sangele Sau ne curateste de orice pacat(2 Corinteni 5,21 ;Galateni 3,13 ; 1Ioan 1,7)
   Astfel in timpul lucrarii Sale pamantesti,Isus Hristos a fost atat preot,cat si jertfa adusa pentru pacat Moartea Sa pe cruce a fost o parte  a lucrarii Sale pretesti. Dacrificiul Sau de la Golgota, mijlocirea Sa preteasca a avut ca sediu Sanctuarul ceresc

   Preotia cereasca a lui Hristos
   Lucrarea preoteasca a lui Isus a inceput pe pamant si este desavarsita in ceruri Umilinta Sa pe pamant, ca rob a lui Dumnezeu,care a indurat suferinta,Il califica sa fie Marele nostru Preot in ceruri(Evrei 2,17.18 ;4,15 ;5,2) Profetia ne descopera  faptul ca Mesia avea sa fie Preot pe tronul lui Dumnezeu(Zaharia 6,130 Dupa invierea Sa, Hristos cel umilit a fost inaltat Acum Marele nostru Preot sta ‘la dreapta scaunului de domnie al maririi in ceruri » slujind in Sanctuarul ceresc(Evrei 8,12 ;1,2 ; 9,24)
Mijlocirea Domnului Hristos aduce incurajare pentru ai Sai El este in stare ‘sa mantuiasca in chip desavarsit pe cei ce se apropie de Dumnezeu prin El,pentru ca traieste pururea ca sa mijloceasca pentru ei(Evrei 7,25Apostolul Pavel spunea  ca Hristos mijloceste pentru noi la dreapta lui Dumnezeu(Romani 8,34) Domnul Hristos a spus : Adevarat, adevarat va spun ca orice veti cere de la Tatal in Numele Meu va va da (Ioan 16,23)

Domnul Hristos-Imparatul

   Dumnezeu ‘Si-a asezat scaunul de domnie in ceruri si domnia Lui stapaneste peste tot(Psalmi 113,19) Se intelege  de la sine ca Fiul lui Dumnezeu, ca persoana a Dumnezeirii, este partas la aceasta guvernare divina peste intregul Univers
   Hristosul lui Dumnezeu va conduce ca Domn peste toti aceia care L-au acceptat ca Stapan si mantuitor ‘ScaunulTau de Domnie,Dumnezeule, este vesnic ; toiagul de domnie al Imparatiei
Tale este un toiag de dreptate » (Psalmi 45,6 ;Evrei 1,8.9)
   Ingerul Gabriel i-a amintit Mariei ca Isus avea sa fie imparatul mesianic, spunand : « Va imparati peste casa lui Iacov in veci si Imparatia  Lui nu va avea sfarsit » (Luca 1,33) Calitatea Sa de Imparat este infatisata prin doua tronuri, simbolizand cele doua imparatii ale Sale ; scaunul harului »(Evrei 4,16), reprezentand imparatia harului si scaunul de domnie al slavei Sale’(Matei 25,31) ,simbolizand imparatia slavei


(1)   Imparatia harului
 Imniediat dupa ce primii oameni au pacatuit, a fost instituita imparatia harului. Prin credinta, oamenii puteau deveni cetateni ai acestei imparatii. Dar ea nu a fost pe deplin stabilita pana la moartea  Domnului Hristos. Cand El a strigat pe cruce : « S-a sfarsit »,cerintele pentru Planul de Mantuire au fost indeplinite si noul legamant a fost ratificat(Evrei 9,15-18)
   Imparatia harului nu « izbeste privirea », ci este vizibila prin efectulei asupra inimii credinciosilor « Nu se va zice : Uitte-o aici, sau uite-o acolo,caci iata ca Imparatia lui Dumnezeu este inauntrul vostru »(Luca  17,20,210 Ea nu este o imparatie a acestei lumi,,ci, spunea El, este o imparatie a adevarului  « Eu sunt imparat. Eu pentru aceasta M-am nascut si am venit in lume,ca sa marturisesc despre adevar.Oricine este din adevar asculta glasul Meu (Ioan 18,37)
Intemeierea acestei imparatii a fost o minune, confirmand faptul ca nu exista coroana fara cruce La incheierea lucrarii Sale publice,Isus,,Mesia, Dumnezeu-om, a venit La Ierusalim ca mostenitor legal al tronului lui David
   Revendicarea tronului nu a ramas insa fara opozitie Ura satanica impotriva « Celui fara de pacat » ajunsese la apogeu. In doar douasprezece ore, aparatorii credintei, Sinedriul evreiesc, L-au arestat in secret ,L-au judecat si L-au condamnat la moarte
   In timpul judecarii Sale, Isus Hristos a declarat in mod public ca El era Fiul lui Dumnezeu si Imparat al poporului Sau(Luca 23,3 ; Ioan 18,33-37). Ca raspuns la declaratiile  Lui, a fost batjocorit, imbracat cu haina regeasca si incoronat,dar nu cu o coroana de aur, ci cu una de spini(Ioan 19 (Ioan 19,2) Tratarea  Lui ca  imparat a fost o parodie Ostasii isi bateau joc de  El, ;strigandu-I : « Plecaciune , imparatul iudeilor !  (Ioan 19,3) Si cand Pilat, guvernatorul roman, L-a infatisat poporului, spunand :Iata imparatul vostru », ei L-au respins, strigand ;   « Ia-L,ia=L si rastigneste-L »9 Ioan 19,14.15)
   Prin cea mai profunda umilire , moartea pe cruce, isus Hristos a stabilit imparatia harului .Curand dupa aceea, inaltarea Sa a pus capat umilintei. La inaltarea Sa, El a fost intronat in ceruri ca Preot si Imparat, impartind Tronul ceresc cu Tatal Sau(Psalmi 2,7.8 ; Evrei 1,3-5 ; Filipeni 2,9-11 Efeseni 1,20-23)

(2)   Imparatia slavei
   Oreprezentare a imparatiei slavei a fost data pe muntele schimbarii la fata. Acolo ,Isus Hristos S-a prezentat in slava Sa « El  S-a schimbat la fata inaintea lor ; fata Lui a stralucit ca soarele, si hainele Is-au facut albe ca lumina(Matei 17,2) Moise si Ilie  ii reprezentau pe cei rascumparati, Moise reprezentandu-i pe cei care  au murit in Hristos si care vor fi inviati,iar Ilie reprezentandu-i pe cei credinciosi, care vor fi ridicati la ceruri la revenirea Sa , fara sa mai treaca prin experienta mortii.
    Imparatia slavei va fi stabilita in mijlocul cataclismelor care vor avea loc la revenirea lui Hristos(Matei 24,27.30,31 ; 25,31,32)
Dupa  judecata, cand lucrarea de mijlocire a Fiului omului, din Sanctuarul ceresc, se va fi sfarsit,  « Cel imbatranit de zile », Dumnezeu-Tatal, Ii va da Fiului  « stapanire,slava si putere imparateasca »(Daniel 7,9,10,14)
   Imparatia slavei va fi, in final, instituita pe intregul pamant, la incheierea mileniului, cand Noul Ierusalim va cobori din ceruri (Apocalipsa 20,21)
Acceptandu-l-L pe Isus Hristos ca Mantuitor al nostru,putem deveni astazi cetateni  ai Imparatiei harului Sau si, la a doua venire a Sa, cetateni ai Imparatiei slavei
   Viata pe care ne-o ofera Domnul Hristos nu este una plina de esecuri, sperante si visuri irosite, ci o viata de crestere  si de umblare cu Mantuitorul, o viata plina de succes  Este o viata ce da pe fata iubire sincera, indelunga rabdare,bunatate, facere de bine, credinciosie,blandete si infranare a poftelor pacatoase(Galateni 5,22,23),toate acestea fiin rodul legaturii cu Isus Hristos Cine poate rezista unei asemenea oferte ?

REZUMAT

   Dumnezeu-Fiul cel vesnic S-a intrupat in Isus Hristos Prin El au fost create toate lucrurile, prin El se descopera caracterul lui Dumnezeu, se aduce la indeplinire mantuirea neamului omenesc si lumea este judecata De-a pururi Dumnezeu adevarat, El a devenit, de asemenea, om adevarat, Isus Hristos. El a fost conceput de Duhul Sfant si nascut din fecioara Maria. El a trait si a fost ispitit ca orice fiinta omeneasca, dar a exemplificat in viata Lui,in mod desavarsit, neprihanirea si iubirea lui Dumnezeu.Prin minunile Sale, El a manifestat puterea lui Dumnezeu si a fost recunoscut ca Mesia cel fagaduit de Dumnezeu. De bunavoie, El a suferit si a murit pe cruce pentru pacatele noastre si in locul nostru ; a fost inviat din morti si S-a inaltat la cer , ca sa  slujeasca in Sanctuarul ceresc in favoarea noastra . El va veni iarasi in slava pentru a aduce eliberarea finala a poporului Sau si restaurarea tuturor lucrurilor.




  



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu