Postări populare

marți, 22 februarie 2011

EXPLICAREA SIMBOLULUI CREDINTEI ORTODOXE(CREZUL)

 Simbolul de credinta sau Crezul este infatisarea pe scurt a invataturii pe care crestinul ortodox trebuie sa o cunoasca,s-o primeasca si cu credinta sa o marturiseasca. Acest Simbol de credinta a fost alcatuit de primele doua sinoade ecumenice: cel de la Niceea, in anul 325(in cadrul caruia ,cei 318 Sfinti Parinti care au luat parte la dezbateri au statornicit primele sapte articole, care se ocupa cu invatatura despre Dumnezeu-Tatal si despre Dumnezeu-Fiul, prin care au combatut ereziile lui Arie) si cel de la Constantinopol in anul 381(prin care cei 150 de Sfinti Parinti adunati la acel sobor au alcatuit urmatoarele si ultimile 5 articole ale Crezului, care se ocupa cu invatatura despre: Dumnezeu-Duhul Sfant,Sfanta Biserica, Sfintele Taine, invierea mortilor si viata vesnica) De aceea se numeste si Simbolul niceo-constantinopolitan
Crezul, pe care crestinii Bisericii Ortodoxe il rostesc atat la Sfanta Liturghie, cat si in cadrul altor sfinte slujbe si al rugaciunii particulare zilnice,are 12 articole, pe temeiul carora s-a fixat si explicat pe larg invatatura de credinta a Bisericii noastre drept-maritoare
In Calendarului Crestin Ortodox/2010(Anul Crezului) ,pe cele 12 file ale acestui calendar,din initiativa Inalt preasfintitului Casian, Arhiepiscopul Dunarii de Jos,s-au explicat pe scurt, cele 12 articole ale Crezului, folosindu-se Invatatura de credinta ortodoxa publicata de catre Editura Institutului Biblic si de Misiunea Ortodoxa in anul 1992
                                                               Articolul 1
 CRED INTRU UNUL DUMNEZEU,TATAL ATOTTIITORUL,FACATORUL CERULUI SI
               AL PAMANTULUI,VAZUTELOR TUTUROR SI NEVAZUTELOR

  Biserica invata ca este un singur Dumnezeu,adica o singura Fiinta dumnezeiasca, in care trebuie sa deosebim trei fete sau persoane,fara sa le despartim si fara sa le amestecam:Tatal,Fiul si Duhul Sfant. Cele trei Persoane ale Dumnezeirii sunt la fel dupa fiinta;niciuna nu este mai veche,mai mare ori mai desavarsita decat alta. Tatal este Dumnezeu adevarat,Fiul este Dumnezeu adevarat si Duhul Sfant este Dumnezeu adevarat,dar nu sunt trei Dumnezei,ci un singur Dumnezeu adevarat. Cele trei Persoane dumnezeiesti la un loc se numesc Preasfanta Ttreime.Tatal este nenascut,Fiul este nascut din Tatal si Duhul Sfant purcede din Tatal Dumnezeu-Tatal se numeste Atottiitorul pentru ca toate cate sunt,adica toate fapturile,sunt tinute dupa planul,voia si putereaSa,El ingrijandu-Se de toate dupa intelepciunea Sa cea prea inalta.Aceasta grija parinteasca a lui Dumnezeu fata de lume se numeste providenta sau pronie cereasca
Articolul 1 cuprinde si invatatura despre facerea lumii.Lumea inseamna cerul si pamantul si tot ce este in ele, afara de Dumnezeu. Lumea se imparte in doua, vazuta si nevazuta. Cea vazuta este tot ceea ce se poate cunoaste cu simturile omenesti,iar cea nevazuta sunt ingerii si sufletul omenesc
Ingerii sunt fiinte personale adevarate, create de Dumnezeu din nimic: ei sunt duhuri sau puteri netrupesti, slujitoare lui Dumnezeu. Ingerii sunt de doua feluri:buni si rai. La inceput toti ingerii erau buni, dar apoi o parte din ei , mandrindu-se, s-au ridicat impotriva lui Dumnezeu si asa s-au facut ingeri rai, diavoli sau draci Odata cu caderea  ingerilor rai s-a ivit iadul, care este starea lor de nefericire si locul lor de salasluire.Ingerii cei buni au ramas in cer, in apropiere de Dumnezeu si -Lslujesc, fiind intariti in bine prin har si facand numai cele bune
   Lumea vazuta a facut-o Dumnezeu tot din nimic,numai cu cuvantul si vointa Sa atotputernica si a oranduit-o treptat, in sase zile: in ziua intai a facut lumina, in a doua-cerul vazut, in a treia-uscatul si plantele, in a patra- luminatorii si multimea stelelor, in a cincea-animalele din apa si din aer, in a sasea-animalele de pe uscat si mai pe urma-pe om Omul este cea mai de seama faptura pe pamant, caci numai omul este facut dupa  chipul si asemanarea lui Dumnezeu si numai pe om l-a binecuvantat Dumnezeu sa creasca, sa se inmulteasca,sa umple pamantul si sa-l stapaneasca(Facerea 1,26-28) Trupul omului l-a facut Dumnezeu din pamant, iar sufletul l-a creat prin suflarea dumnezeiasca,odata cu trupul. De aceea , la moarte,trupul se intoarce in pamant, din care a fost luat, iar sufletul nemuritor trece in lumea nevazuta(Ecleziastul 12,7) Chipul lui Dumnezeu din om inseamna sufletul nemuritor cu puterile sufletesti,mintea sau cugetarea, simtirea si voia libera, ca si constiinta morala; iar asemanarea cu Dumnezeu inseamna intarirea in virtute si sfintenie a acestor puteri sufletesti ale omului, pana la apropierea de Dumnezeu
   Pe cei dintai oameni-Adam si Eva- Dumnezeu i-a asezat in rai, adica intr-o mare si frumoasa gradina in care duceau o viata fericita, in iubire fata de Parintele ceresc, impartasindu-se de harul Lui  Acolo le-a dat o porunca: sa nu manance din pomul cunostintei binelui si raului, caci daca vor manca din acel pom,vor muri(Facerea,2,16-17) Dumnezeu da porunca aceasta pentru a-l intari si inalta pe om care sa-si poata prin fapte dragostea fata de Facatorul sau si sa se statorniceasca in bine
   Primii oameni au cazut insa in pacat,prinDiavolul care-i invidia,pentru fericirea lor si voia cu orice pret sa-i faca s-o piarda De aceea ,prin viclenie, inselandu-i,ii face sa creada ca,daca vor manca din pomul cunostintei binelui si raului, se vor face intocmai  ca Dumnezeu. Astfel trufindu-se si ei, s-au lasat amagiti si calcand voia lui Dumnezeu, au cazut in pacat. Asa s-a ivit raul in lumea oamenilor, dupa ce mai intai se ivise in lumea ingerilor
   Pacatul primilor oameni este foarte mare, pentru ca prin el s-a calcat porunca data de Dumnezeu, adica s-a calcat voia lui lui Dumnezeu. De aceea si urmarile pacatului au fost grele: ruperea legaturii de har cu Dumnezeu, indepartarea si instrainarea de Dumnezeu, alungarea din rai intunecarea chipului lui Dumnezeu din om,adica intunecarea mintii, stricarea inimii si slabirea vointei, viata cu munca grea, dureri si necazuri de tot felul Pacatul si urmarile lui au trecut de la Adam si Eva la toti urmasii lor firesti, caci toti se nasc cu pacat Acest pacat cu care ne nastem toti se numeste pacat stramosesc, pentru ca a fost savarsit de stramosii neamului omenesc



                                                        

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu